REGELVERK


1. FORMAT

1.1 TIDER & ANMÄLAN

  1. Sprintcupen hålls en gång i månaden. Däremellan hålls Communitylopp med ca. en veckas intervall.
  2. Alla är välkomna, nybörjare som proffs.
  3. Anmälan är först till kvarn.
  4. Avanmälan så snabbt man får förhinder så att ny person ges möjlighet att delta.
  5. Anmälan görs skriftligt till Johan Arildsson alternativt använd kontaktformuläret.
  6. Discord är ett krav för att delta.
  7. Sprintcuperna körs på söndagar från 19.00 och beräknas vara färdiga ca 21.30.


1.2 Upplägg på loppen

  1. Sprintcupen består av 4 stycken sprintlopp. 10 minuter kval och 20 minuter lopp. Servern kommer även vara inställd på 5 minuter träning för att alla ska kunna joina och delta i alla 10 minuter av kvalet. Hinner man inte joina på de 5 minuter får man joina under kvalet.
  2. Communityloppen kommer köras på måndagar kl 19.30 och skugga antingen ACR eller AOR (eller bägge). Communityloppen går som standard ut på 2x30 minuters lopp med 10 min kval. 5 minuter FP på första loppet, FP2 utgår då det är samma bana som körs 2 gånger.
  3. För att fastställa vilka lopp som skall köras och vilka förhållande som ska råda så kommer loppen att lottas i en stream på länken www.twitch.tv/jarildsson142 via en slumpgenerator.
  4. Mellan lopp 2 & 3 hålls en 10 minuter pause. Denna kan utgå om alla instämmer.
  5. Servern kommer startas om mellan varje lopp med förinställda config filer.
  6. Har incidenter inträffat som kräver admins bedömning om eventuellt straff ska dessa rapporteras in senast 24 timmar efter avslutat sprint/communitylopp.
  7. Resultat och maratontabell uppdateras inom 48 timmar efter avslutat lopp. Förhoppningen är samma kväll.

2. REGLER

2.1 UPPFÖRANDEKOD

  1. Då detta arrangeras för att ha roligt så förväntas samtliga deltagare att hålla en god ton i både text och ton.
  2. All form av rasism/sexism eller annat kränkande beteende kommer leda till bannlysning från detta community. Inga 2:a chanser kommer delas ut vid grova överträdelser.
  3. Detta är racing. Incidenter kommer att inträffa. Behåll ditt lugn. Lös dispyter efter lopp/event privat. Anser du att incidenten förtjänar en anmälan så skall detta göras 24 timmar efter event/lopp.
  4. Under kval & lopp är det förbjudet att använda in-game chatten. Inga undantag. Be om ursäkt för incidenter efter loppet. Ignorering av denna regel kommer leda till poängavdrag.
  5. Discord kommer användas under loppen. Helt ok att prata om du bestämmer dig för att sitta där. Givetvis inget tvång om du inte vill ha störningsmoment i form av snack.


2.2 RACINGREGLER

  1. En förutsättning för att delta är att köra sportsligt. ADMIN TAR SIG FULLA RÄTTIGHETER ATT TOLKA DETTA UTAN OMSVEP.
  2. Orsakar du en incident där du kör på någon/snurrar någon förväntas du att ge tillbaka eventuell position vunnet genom denna incident. Straff kommer delas ut vid rapport men straffet kommer bli hårdare om du inte väntar.
  3. Vid kval ska du på ditt utvarv hålla undan för de som är på ett flygande varv.
  4. Är du på ett flygande varv och bilen framför också är på flygande varv men långsammare ska du under inga omständigheter köra om. Det är upp till dig att hitta en lucka där du kan köra ditt kval-pace.
  5. Blinkning av lampor anses osportsligt och skall enbart användas vid eventuell varvning för att visa att du är där.


2.3 BLÅ & GULFLAGG

  1.  Vid gulflagg förväntas du sakta ner till den grad där du inte bidrar till mer skada.
  2. Omkörning under gulflagg är förbjudet.
  3. Blir du blåflaggad ska du hålla din racelinje men sakta ner inför en kurva alternativt gå djupt i en kurva för att släppa förbi bakomvarande bil.


2.4 BESTRAFFNING & RAPPORTERING

  1. Vid en incident du vill rapportera ska denna inkomma till Johan Arildsson via meddelande på discord eller använda kontaktformuläret. Info som ska framgå är:
    Vilket lopp?
    Vilket varv?
    Vilken kurva?
    Vem är involverad, namn och nummer?
    Kort beskrivning av händelse.
    Vid bristande information kommer din anmälan att förkastas och du tillåts inte skicka in en ny.
  2. Bestraffning som kan delas ut är poängavdrag, tidspålägg, kvalban, raceban.


3. POÄNGSYSTEM

3.1 POÄNGFÖRDELNING

  1. P1) 25 poäng
    P2) 18 poäng
    P3) 15 poäng
    P4) 12 poäng
    P5) 10 poäng
    P6) 8 poäng
    P7) 6 poäng
    P8) 4 poäng
    P9) 2 poäng
    P10) 1 poäng
    P11-99) 0 poäng
    POLE POSITION: 1 poäng
    FASTEST LAP: 1 poäng
  2. Varje cup/community race kommer sammanställas och redovisas separat.


3.2 MARATONTABELL

  1. Maratontabeller kommer uppdateras vid varje event/communitylopp.
  2. Mätbara punkter i maratontabellen kommer vara antal lopp, total poäng, poängsnitt, antal snabbaste varv, antal pole, antal vinster.


ADMIN TAR SIG FULLA RÄTTIGHETER ATT TOLKA INCIDENTER OCH DYLIKT SOM EJ STÅR SKRIVA I REGLERNA EFTER EGET TYCKE. ANVÄND SUNT FÖRNUFT!


EXEMPEL PÅ DEN SLUMPMÄSSIGA LOTTNINGEN!